Stacja Kolejowa Pruszcz-Bagienica: Od Węzła Kolejowego do Zaniedbanego Zabytku

Stacja Kolejowa Pruszcz-Bagienica: Od Węzła Kolejowego do Zaniedbanego Zabytku

Kiedyś gwarna i tętniąca życiem, stacja kolejowa Pruszcz-Bagienica, usytuowana pomiędzy dwoma miejscowościami – Pruszczem i Bagienicą, pełniła istotną rolę jako kluczowy węzeł kolejowy. Stacja ta była centralnym punktem skrzyżowania dwóch głównych linii kolejowych: trasy prowadzącej z Chojnic do Koronowa oraz drogi łączącej Świecie z Złotowem. Niestety, druga z tych linii praktycznie już nie istnieje, a ostatnie regularne połączenia kolejowe pomiędzy Chojnicami, Tucholą a Koronowem zakończyły swoje działanie na początku lat 90. Niezaprzeczalnym dowodem na niegdysiejsze znaczenie stacji jest fakt, że wielu obecnych mieszkańców tych rejonów to byli pracownicy kolei. Degradacja budynków stacji, które posiadają status zabytkowy, jest niestety coraz bardziej widoczna.

Jeżeli proces ten nie zostanie zahamowany i nie podjęte zostaną odpowiednie środki, za kilka lat pozostałości tego historycznego miejsca będzie można podziwiać jedynie poprzez ekran komputera czy telefonu, na przykład oglądając powyższy materiał w sieci.

W niedzielę 14 października, po długim okresie ciszy, stacja w Pruszczu Bagienicy znów usłyszała dźwięk pociągu. Był to specjalny skład pociągu zorganizowany z okazji odbywającego się w Chojnicach IV Kongresu Entuzjastów i Pasjonatów Kolei. Wydarzenie to przyciągnęło uwagę wielu mieszkańców Pruszcza Bagienicy. Należy jednak podkreślić, że był to jedynie przejazd okolicznościowy.